söndag 9 mars 2014

Vecka 11


            
                                        Hej!
Nu har vi lämnat dinosaurernas tid. Barnen har redovisat i grupper om fyra, de har gett positiv feadback till sina kompisar samt tänkt ut en sak som man kan förbättra, t ex  ögonkontakten, kroppsspråket, prata högre. I onsdags målade de sina egna dinosaurer. Vi blev inte klara så vi fortsätter på onsdag.
I veckan har vi läst och skrivit om istiden. I fredags såg vi på en faktafilm om spår i naturen.

Varje onsdag jobbar vi med texterna i Djurspanarna. Alla återberättar läxan för varandra parvis och ibland ska de skriva en sammanfattning med hjälp av stödorden. Nu tränar barnen på att ta reda på vad ord från den nya läsläxan betyder genom att slå upp orden i ordlistan.

I matematik har barnen jobbat parvis med problemlösning och talföljder. De blir bättre och bättre på att redovisa och berätta hur de tänker. Vi har också repeterat uppställningar. Det visade sig att flera barn hade glömt hur man tänker och det blev en del fel på växlingen så det ska vi jobba mer med. Vi jobbar praktiskt med pengar. Det är ju viktigt att man förstår skillnaden på additions- och subtraktionsuppställning.

Vecka 11
Fre 14/3: Pi-dagen. Temadag matematik åk 1-3.

Läxor:
Till ti: Engelska, husdjur
Till on: Läsläxan, kap 14-15 klart. Ta med läxan till skolan.
To, fre: Läsläxan kap 16, ev göra färdigt-läxa i matteboken.
             De som är klara med tabellerna får ma-problem i läxa.

Träna tabeller 5 min/dag med hjälp av korten och/eller gå in på www.elevspel.se

Vecka 12-13
Studiedag må 17/3. Barnen lediga. Fritids stängt.
Vernissage lö 23/3 kl. 13-15 Skissernas museum.
Föräldramöte on 26/3. Inbjudan kommer.

Hälsningar
Ulla